Практичний психолог

Практичний психолог Ільчук Інна Іванівна

Конфлікти в школі: що може зробити вчитель?

Діти можуть бути вибуховими: в Україні кожен четвертий вчитель ставав жертвою булінгу чи знущань. Часто прості сутички на уроках переростають в реальні протистояння вже з участю батьків. Завдання вчителя – зберігати спокій та знайти спосіб мирно врегулювати всі конфлікти. Педагогам варто вміти гасити і сутички між самими учнями, і бути посередником у діалозі між дітьми, бути порадником, якому можна довіритися. Спробуємо з’ясувати, як діяти викладачу у гострих ситуаціях.

Причини виникнення конфліктів

Найголовніше – визначити причину конфлікту. Знайти, що саме захищає чи відстоює кожна сторона. Адже конфлікт, як айсберг, ми бачимо лише верхівку. Зазвичай конфлікти між учнями виникають через прагнення довести свою позицію, самоствердитися в колективі, а інколи – захиститися від нападок інших учнів.

Через постійне виснаження на уроках, приховані образи та ще й сформований емоційний інтелект дитини, причиною конфлікту може стати як серйозна ситуація, так і найменша дрібниця.

Наприклад:

  • діти не поділили обід у шкільній їдальні;
  • один учень зачепив іншого;
  • штовханина на перерві;
  • насмішки учнів один з одного.

Учителю варто шукати справжню причину конфлікту, адже агресивна поведінка чи кпини можуть свідчити про те, що дитина переживає страх, стрес, проблеми вдома або навіть самотність. Ставте питання, цікавтеся, чому дитина себе так поводить, що її турбує?

Як реагувати на конфлікт

Якщо запобігти конфлікту все ж не вдалося, тоді вчитель має виконувати роль посередника між учнями.

Як допомогти дітям?

  • Як уже говорили – з’ясувати справжню причину конфлікту. Дізнатися, чого саме хоче кожна сторона.
  • Стати посередником між учнями. Допомогти їм зрозуміти справжні мотиви конфлікту та стати незалежною стороною. Вислухати обидві сторони, сприяти тому, щоб учні почули позицію одне одного.
  • Максимально зібрати інформацію та зробити об’єктивний висновок.
  • Нікого не критикувати та не повчати, не варто займати чиюсь сторону, головне – стати незалежним порадником, який допоможе дітям знайти спільний вихід із ситуації.
  • Не тиснути на учнів, дати їм підтримку та захист.
  • Запропонувати альтернативу вирішенню конфлікту, нове рішення, яке учні підтримають.

Для прикладу уявімо ситуацію:

На перерві учні вийшли з класу на провітрювання. Діма вирішив повторити домашнє завдання і повернувся в кабінет, де побачив Антона та Тимура, які кидали його рюкзак. Між хлопцями зав’язалася словесна перепалка, у якій з’ясувалося, що це уже не перша сутичка між учнями. Саме в цей момент до класу зайшов вчитель і учні намагалися приховати конфлікт. Наступного дня ситуація повторилася. Які дії допоможуть розв’язати конфлікт між учнями?

Спробуйте техніку «Коло». Запросіть учнів на розмову після уроку. Розкажіть про правила участі у «Колі»:

  • участь є добровільною;
  • все сказане залишається в межах «Кола»;
  • кожен з учасників погоджується поважати думку іншого;
  • кожен висловлюється доброзичливо і говорить правду;
  • учасники залишаються в «Колі», поки воно допомагає виявити проблему.

Метою Кола є залучення причетних до конфлікту учнів та можливість висловити свою думку. Відтак, кожен залишається почутим та має змогу побачити ситуацію зі сторони. Ведучим Кола може стати вчитель, який буде ставити питання. Наприклад:

  • Що ти побачив, коли ввійшов в клас?
  • Чому портфель опинився не на своєму місці?
  • Як ти себе почуваєш у цій ситуації?
  • Що ти б хотів змінити у своїй поведінці?

Питання можна ставити різні. Головне, щоб вони були спрямовані на розв’язання конфлікту між дітьми. Коли всі учасники висловилися, вчитель може підсумувати та пояснити, чому важливо чути одне одного.

Крім того, можна провести цікаву бесіду з усім класом та навести приклади, історії успішного подолання конфліктів. Запропонувати учням почитати цікаву психологічну літературу, щоб глибше зрозуміти причини конфліктів та їх вирішення. А найголовніше – навчити дітей вести конструктивний діалог, співпрацювати та вміти вислухати один одного.

Тютюнопаління – це не для мене!

Тютюнопаління – це одна з найбільш шкідливих звичок людей, яка має 500-

літню історію, що розпочалася після відкриття Колумбом Америки.

         Нікотин, який знаходиться в тютюні, викликає оманливе відчуття повного благополуччя та спокою. Але це буває лише на початковій стадії вживання. Систематичне вживання нікотинових виробів в підлітковому віці шкідливо впливає на розвиток організму: загальмовується процес статевого розвитку, сповільнюється ріст, погіршується розвиток всіх органів і м’язів, шкіра втрачає свою еластичність, з’являються зморшки, погіршується пам’ять, знижується увага, погіршується сон апетит.

Запам’ятай:

  • у курців в 3 рази збільшується ризик серцевого нападу, ніж у тих, хто не палить;
  • в 2,5 рази – ймовірність інфекційних респіраторних захворювань;
  • більше 80% випадків захворювання на рак легенів припадає на долю курців;
  • курці хворіють в 3,5 рази частіше;
  • на долю курців припадає у 2 рази більше нещасних випадків на виробництві;
  • ризик померти з різних причин у курців на 70% вищий, ніж у некурців;
  • 65% чоловіків, які страждають на понижену потенцію, є курцями;
  • якщо жінка палить під час вагітності, дитина може народитися ослабленою, з недостатньою вагою, вродженими вадами та хронічними захворюваннями;
  • вже 38 млн. американців кинули палити;
  • розпочавши палити у ранньому віці, потім стає все складніше кинути.

Якщо ти не палиш і не знаєш, як відмовитися від пропозиції запалити, скористуйся цими порадами:

  • Я пробувала (пробував), мені від цього погано!
  • Я не хочу палити!
  • Я зробила (зробив) для себе вибір – не палити!
  • Цей «кайф»  не для мене!
  • Мені не подобається твій запах, і я не хочу пахнути так як ти.
  • У мене алергія на тютюновий дим.
  • Ми з тобою домовлялися більше не палити.
  • Від паління шкіра стає старою та жовтою.

Якщо ти вирішив (вирішила) кинути палити:

  • Признач «День Х» (день відмови від паління) і рішуче покинь у цей день згубну звичку. Прибери подалі предмети, які асоціюються з палінням (запальнички,  попільнички тощо).
  • Оголоси своїм рідним та родичам про своє рішення (прилюдно взяте зобов’язання зміцнює силу волю).
  • Не прагни кинути палити назавжди – спробуй на один день; наступного дня знову спробуй кинути лише на цей день, і – так далі.
  • Кожного дня зменшуй кількість випалених цигарок. Поламай її і скажи: «Досить палити!» і викинь її на смітник.
  • Кожного дня відкладай гроші, які раніше витрачав (витрачала) на сигарети, і задумай, що ти собі придбаєш за них наприкінці року.

Протидія торгівлі людьми у військовий час

Принагідно інформуємо, що торгівля людьми – здійснення незаконної

угоди, об’єктом якої є людина, а так само вербування, переміщення,

переховування, передача або одержання людини, вчинені з метою

експлуатації, у тому числі сексуальної, з використанням обману, шахрайства,

шантажу, уразливого стану людини або із застосуванням чи погрозою

застосування насильства, з використанням службового становища або

матеріальної чи іншої залежності від іншої особи, що відповідно

до Кримінального кодексу України визнаються злочином.

Основні рекомендації:

Тримайте при собі паспорт. Показуйте його лише прикордонникам під час проходження контролю. Бажано зберігати його не просто в сумці, а десь близько до тіла.

Якщо є можливість — фотографуйте свій паспорт і надішліть фото людям, яким ви довіряєте.

Не сідайте в машину наодинці.

За можливості знайдіть інформацію, хто здійснюватиме перевезення. Сфотографуйте машину, її номер, за можливості — документи тих осіб, які організовують перевезення.

Домовтеся про певне кодове слово, знак або сигнал, що буде означати небезпеку та потребу в допомозі.

За найменших підозр повідомляйте в служби та/або організації: поліцію, прикордонникам, волонтерам, працівникам гуманітарних місій тощо.

Гарячі лінії щодо запобігання торгівлі людьми:

Польща Helpline +48 22 628 99 99

Чехія +420 222 721 810, +420 222 717 171, 8 000 777 77

Болгарія 0800 186 76

Словаччина (гаряча лінія для громадян України) +421 918 366 968

Молдова 0 800 77777 (дзвінки з Молдови), +373 22 23 33 09 (дзвінки з-за кордону).

В Україні щодо цього питання ви можете звернутись до організації La Strada Ukraine на національну гарячу лінію із запобігання домашнього насильства, торгівлі людьми, гендерної дискримінації за номерами 0 800 500 335 (зі стаціонарного) та 116 123 (з мобільного).

За консультаціями, психологічною та правовою підтримкою також можна звертатися через Messenger, Telegram, Skype.

***************************************************************************************************************

ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ 
Практичним психологом Осівського НВК Желєзною Я.О. було проведено  з учнями початкових класів тренінгові заняття  «Бережімо власне здоров‘я», з учнями 5-8 класів години психолога «Здоров‘я – цінність життя», з учнями 9-11 класів проведено анкетування «Здоровий спосіб життя» та опрацьовано пам‘ятки щодо здорового способу життя.

Уроки доброти і милосердя.

З учнями початкових класів практичним психологом школи Желєзною Я.О. було проведено уроки доброти і милосердя «Доброта і милосердя у нашому житті». На цих уроках учні виконували практичні завдання, вчилися бути чемними, ввічливими, відповідати за свої вчинки, об’єктивно оцінювати свою поведінку, управляти своїми діями; розвивати вміння аналізувати свої вчинки, контролювати свої дії, критичне мислення, творчу уяву, зв’язне мовлення, робити висновки; формувати уміння диференціювати ознаки доброго і злого; виховувати повагу до старших та однолітків.


Всесвітній День психології

Стоп кібербулінг

РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ ЩОДО ОНЛАЙН-БЕЗПЕКИ

Місячник «За здоровий спосіб життя»

В Осівському НВК практичним психологом Желєзною Я.О. було проведено з учнями 5-6 класів профілактичні заняття «Запобігання домашньому насильству». На цих заняттях учні формували навички  відповідальної поведінки, навички протистояти примусу, насильству як фактор загрози здоров’ю. Також із здобувачами освіти було опрацьовано пам‘ятку «Як уникнути насильства?».

В Осівському НВК проведено:

Поради про вибiр професii

Поради та рекомендації  практичного психолога щодо використання  здоров’язберігаючих методів та технологій під час карантину

Було проведено тренінгове заняття «Умій дружити»

Одне з найбільших багатств, що може мати людина – дружба. Головна моральна цінність дружби – розуміння іншого і вміння надати йому можливість як найкраще виявити себе. Справжня дружба заснована на довірі та відвертості. Практичним психологом Осівського НВК Стовбою Я.О. з учнями початкових класів було проведено тренінгове заняття «Умій дружити». Під час заняття учні більше розширили для себе поняття про дружбу, вчилися виробляти в собі якості, що сприяють дружбі;  вчилися сприймати ситуації, аналізувати їх та знаходити шляхи виходу. Кожен з учнів отримав пам’ятку про правила дружби.